ISDN omzetten: 6 dingen die je fout kunt doen

ISDN stopt in 2019. Daarom is het slim om nu al na te denken over een alternatief. De Nederlandse Provider heeft al jaren ervaring met de migratie van ISDN naar VoIP. Met de juiste technische ondersteuning kun je snel en gemakkelijk overstappen. Echter zijn er ook een aantal fouten die we regelmatig voorbij zien komen. We delen graag onze ervaring zodat je de zes valkuilen bij het ISDN omzetten naar VoIP kunt voorkomen.

ISDN was zo’n 20 jaar geleden een gloednieuwe technologie. Het zorgde ervoor dat bedrijven tegelijkertijd konden bellen en internetten. Dat is nu de gewoonste zaak van de wereld en ISDN is inmiddels steeds minder in gebruik. Met Voice over IP (VoIP), ofwel bellen via internet, is er een beter en goedkoper alternatief beschikbaar. Doordat steeds meer mensen ISDN omzetten naar VoIP bellen, wordt het voor KPN te duur om ISDN te onderhouden. Daarom hebben ze besloten dat ISDN stopt in 2019.

Wil je soepel overstappen van ISDN naar VoIP Zakelijk? Let dan goed op onderstaande 6 valkuilen.

Inhoudsopgave

  1. ISDN omzetten, maar abonnement niet te vroeg opzeggen
  2. Geen goed nummerplan
  3. Geen netwerkcontrole uitgevoerd
  4. Het tijdstip van nummerportering
  5. Overige ISDN lijnen vergeten
  6. Ongeschikte toestellen

1.   ISDN omzetten maar abonnement niet te vroeg opzeggen

Bereikbaarheid is voor je organisatie van het grootste belang. Je moet er niet aan denken dat je tijdelijk niet of slecht bereikbaar bent. Ook geen fijn scenario; als al je telefoonnummers veranderen en jouw bedrijf ineens niet meer te bereiken is.

Om te zorgen dat je geen minuut onbereikbaar bent en gewoon je telefoonnummers kunt behouden, is het belangrijk dat je op het juiste moment je oude contracten opzegt. Wij hebben jaren ervaring op dit gebied en zorgen in overleg dat het opzeggen op het juiste moment gebeurt en de overstap geruisloos verloopt. Tip: zorg er voor dat je het contract niet voor of tijdens de migratie opzegt.

2.   Geen goed nummerplan

Je klanten willen steeds sneller worden geholpen en zo min mogelijk worden doorgeschakeld. Bedrijven streven er dan ook naar om ieder telefoontje zo efficiënt mogelijk af te handelen, door te zorgen dat alle collega’s en afdelingen goed bereikbaar zijn. Toch zien we zien regelmatig voorbij komen dat veel bedrijven het nummerplan niet op orde hebben. In de praktijk ontstaat er dan een situatie dat de oplevering van de nieuwe VoIP telefooncentrale niet de gewenste bereikbaarheid oplevert. En in sommige gevallen de collega’s of afdelingen helemaal niet meer bereikbaar zijn.

Bij De Nederlandse Provider hoef je daar geen zorgen over te maken. Wij regelen dat namelijk gewoon voor jou. Onze experts weten alles van telefonie en nummerplannen. Twijfel je of het nummerplan op dit moment goed is opgesteld. Neem dan contact met ons op.

Let op: Het is belangrijk dat je je bestaande of je nieuwe nummerplan goed in kaart hebt gebracht voordat je de overstap naar VoIP maakt.

3.   Geen netwerkcontrole uitgevoerd

Als je niet goed naar de netwerkaansluitingen (ISRA-punt) of interne LAN-omgeving binnen je bedrijf laat kijken, kun je later flink in de problemen komen. Vaak komen bedrijven er achter dat de interne netwerkinfrastructuur niet voldoende op orde is, of er niet voldoende capaciteit beschikbaar is op het ISRA-punt. In die gevallen zien we dat de oplevering van de nieuwe VoIP omgeving een flinke vertraging kan oplopen.

De Nederlandse Provider kan je helpen met een interne netwerkscan (voor de LAN-omgeving) zodat je exact weet of de huidige IT-omgeving op kantoor voldoende geschikt is voor VoIP. Daarnaast onderzoeken wij altijd of de huidig internet verbinding beschikt over voldoende bandbreedte voor VoIP en of het ISRA-punt nog voldoende capaciteit heeft voor eventueel uitbreiding.

4.   Het tijdstip van nummerportering

De nummerportering is een cruciaal onderdeel in de migratie van ISDN naar VoIP. Voordat je aan de slag kunt gaan met de nieuwe VoIP omgeving is het noodzakelijk dat de nummers worden omgezet (in vaktermen noemt men dat porteren) van de oude provider naar de nieuwe. Wanneer je de portering niet op het juist moment uitvoert, of overlaat aan een telefonie-leverancier die niet beschikt over de juiste tooling, loop je het risico dat je een dag niet bereikbaar bent op je vertrouwde telefoonnummer.

Bij De Nederlandse Provider loop je dat risico gelukkig niet. Wij hebben 100% controle over het porteringsproces en zijn aangesloten bij de COIN die zorgt voor een efficiënte samenwerking tussen Nederlandse providers. Bij portering is het soms nodig dat we even contact hebben met je oude provider. Dat is in het weekend of in de avond lastig. Daarom kiezen wij ervoor om de portering altijd ’s ochtends vroeg om 09:00 uur uit te voeren. Zo zorgen we ervoor dat je telefonie-omgeving altijd snel up-to-date is.

5.   Overige ISDN lijnen vergeten

Bij een ISDN-lijn denk je misschien alleen aan telefonie en internet. Maar het kan zijn dat je nog andere technologie hebt die ook via ISDN verloopt. Bijvoorbeeld faxen, een pin-systeem, een alarmsysteem, een frankeermachine of zelfs een lift. Vergeet je die, dan kan dat uiteraard tot problemen leiden. De Nederlandse Provider heeft ontzettend veel ervaring met de migraties van ISDN naar VoIP. Samen met jou kijken we welke diensten je kunt behouden en wat we eventueel kunnen opzeggen.

6.   Ongeschikte toestellen

Gebruik je momenteel nog wat oudere analoge- of systeemtoestellen? Dan is de kans groot dat die niet geschikt zijn voor VoIP. Laat je hierover goed adviseren. Wij komen regelmatig bedrijven tegen die hier pas achteraf over zijn geadviseerd. Bij De Nederlandse Provider nemen we dit onderdeel vanzelfsprekend mee in de analyse. Wij bekijken of je toestellen geschikt zijn voor VoIP telefonie of dat je ze moet vervangen.

ISDN omzetten

Internetverbindingen zijn steeds sneller en stabieler geworden in de afgelopen jaren. Dat heeft de weg vrij gemaakt voor VoIP telefonie in Nederland. Ook andere diensten waarvoor traditionele telefoonlijnen werden gebruikt, zoals PIN en Alarm gaan nu snel en betrouwbaar via internet. VoIP heeft veel voordelen vergeleken met ISDN.

Wil je weten hoe De Nederlandse Provider zorgeloos ISDN omzetten naar VoIP? Neem dan contact met ons op 088 030 9600 of plan een afspraak.

 

Lees verder

ISDN stopt: 10 voordelen van VoIP

ISDN stopt: in 5 stappen van ISDN naar VoIP

ISDN stopt: VoIP is het alternatief

Factsheet ISDN en VoIP

Battlecard ISDN vs VoIP

Het misverstand tussen PSTN, POTS en ISDN

Wiki ISDN

ISDN stopt: interview

in ISDN