ISDN stopt: 10 voordelen van VoIP

Digitale telefonie deed eind jaren ’90 zijn intrede in de vorm van ISDN. Dit veroorzaakte een revolutie in telecomland, want je kon vanaf één lijn tegelijkertijd bellen en internetten. Bedrijven stapten massaal over op ISDN. Veel van die ISDN-lijnen zijn nog in gebruik. Maar niet lang meer. Want ISDN stopt. Deze technologie wordt uitgefaseerd omdat het te duur is in onderhoud. Vanaf 1 september 2019 betekent het einde van ISDN voor verschillende vormen. Maak jij nu nog gebruik van ISDN, dan is het slim om een plan van aanpak te maken voor de overstap naar Voice over IP (VoIP). Niet alleen omdat je actie moet nemen vóór ISDN stopt, maar simpelweg omdat VoIP bellen vandaag al voordelen oplevert. Hieronder zetten we deze voordelen op een rij.

 

Inhoudsopgave

  1. Lagere maandelijkse kosten
  2. Geen investering in telefooncentrale
  3. Meer functionaliteiten dan ISDN
  4. Vast-mobiel-integratie
  5. Integratie met CRM en ERP
  6. Flexibel en schaalbaar door de cloud
  7. Altijd up-to-date technologie
  8. Met VoIP helemaal klaar voor Het Nieuwe Werken
  9. Beter beveiligd en hogere privacy
  10. Beter bereikbaar door VoIP

1.   Lagere maandelijkse kosten

De abonnementskosten en gesprekstarieven, zowel nationaal als internationaal, zijn bij VoIP telefonie lager dan bij ISDN. Bovendien kunnen vestigingen met internettelefonie onderling gratis bellen. En tot slot is het beheer van een VoIP-centrale veel minder werk dan het beheer van een traditionele telefooncentrale (PBX).

2.   Geen investering in telefooncentrale

Naast lagere operationele kosten is ook de investering in internettelefonie erg laag. Wie VoIP uit de cloud afneemt, heeft helemaal geen investeringen meer voor de telefooncentrale. Die betaalt alleen een maandabonnement. Wie er voor kiest om nog een VoIP-centrale op kantoor te plaatsen, moet wel rekenen op een eenmalige investering. Die is in vergelijking met de aanschaf- en installatiekosten van ISDN heel laag. Vaak kan de bestaande internetverbinding prima gebruikt worden voor het VoIP-verkeer. Zo is er ook geen investeringen nodig voor de internetlijn.

3.   Meer functionaliteit dan ISDN

Zakelijk VoIP biedt veel meer mogelijkheden dan ISDN. Tot de functionaliteiten van internettelefonie behoren onder meer:

  • call center opties
  • receptiefaciliteit
  • gespreksopname en meeluisteren
  • uitgebreide keuzemenu’s
  • koppeling naar Outlook, Skype for Business, CRM, ERP
  • vast-mobiel-integratie
  • HD Voice gesprekskwaliteit

4.   Vast mobiel integratie

Hosted VoIP biedt de mogelijkheid om mobiele telefonie en vaste telefonie volledig te integreren op één platform. Dit biedt diverse voordelen:

  • oproepen voor je vaste toestel op je mobiel laten binnen komen
  • de mogelijkheid om 2 mobiele nummers op 1 sim-kaart te activeren
  • met je mobiele telefoon met een vast geografisch nummer uitbellen.
  • alle functies van je vaste toestel komen beschikbaar op je mobiel. Hierbij kun je denken aan doorverbinden, verkorte doorkiesnummers en een keuzemenu.
  • gesprekken tussen collega’s onderling zijn gratis
  • één voicemailbox voor alle nummers.

Het zijn allemaal voordelen die je kunt behalen met een overstap naar VoIP nu ISDN stopt.

5.   Integratie met CRM en ERP

In tegenstelling tot ISDN is VoIP eenvoudig te koppelen aan andere applicaties. Denk hierbij aan CRM, ERP, Outlook of Skype for Business. Wanneer je VoIP koppelt aan het CRM-pakket beschik je over ontzettend veel essentiële klantinformatie. Precies op het moment dat het belangrijk is. Een klant belt naar kantoor, en direct verschijnt de klantkaart op het beeldscherm. Ook uitgaand bellen kan met VoIP veel eenvoudiger. Je kan bijvoorbeeld een uitgaand telefoongesprek opzetten door op het telefoonnummer te klikken dat in het CRM-pakket, internet browser of e-mail staat. Deze mogelijkheden tot het verbeteren van klanttevredenheid en efficiency biedt ISDN niet.

6.   Flexibel en schaalbaar door de cloud

Wie gebruik maakt van ISDN zal grote aanpassingen moeten doen in zijn telefooncentrale als het aantal medewerkers groeit. En daalt het aantal medewerkers, dan kun je de gemaakte investeringen niet meer terugverdienen. En wat te denken van de hoge eenmalige investeringen die bedrijven moeten doen met DECT-telefoons voor seizoenarbeiders? Hoe anders is dat met VoIP, zeker wanneer je internettelefonie afneemt uit de cloud. Je kunt eenvoudig op- en afschalen en betaalt alleen voor wat je verbruikt. Met een vast-mobiel integratie biedt De Nederlandse Provider overigens een volwaardig alternatief voor DECT. Maar dan zonder te hoeven investeren.

7. Altijd up-to-date technologie

Wie gebruikmaakt van internettelefonie uit de cloud, ook wel Cloud Telefonie, Hosted Voice of Hosted Telefonie genaamd, verzekert zich ervan dat hij altijd gebruik maakt van de laatste stand van de techniek. De VoIP-telefooncentrale is namelijk software en wordt automatisch geupdate als er nieuwe functionaliteiten beschikbaar zijn. Je hoeft dus niet meer te investeren in dure add-ons als je nieuwe features wilt, zoals bij ISDN het geval is.

8. Met VoIP helemaal klaar voor Het Nieuwe Werken

Steeds meer bedrijven promoten flexwerken. Maak je nog gebruik van ISDN, dan is dat een crime, want als je thuiswerkt ben je niet op je vaste nummer bereikbaar. Met VoIP is dat wel het geval. Als je ook nog kiest voor de vast-mobiel integratie dan gaat je mobiele toestel ook over als iemand naar jouw vaste lijn belt.

9.   Beter beveiligd en hogere privacy

VoIP is beter te beveiligen dan ISDN. Dat is een grote pre nu steeds meer criminaliteit via de telefoon plaatsvindt. ISDN-centrales worden tegenwoordig slecht onderhouden en hebben een achterdeurtje in de vorm van de DISA-functie (Direct Inward System Access). Via deze achterdeur kunnen criminelen eenvoudig de centrale inbreken om deze naar (buitenlandse) betaalnummers te laten bellen. Met soms tienduizenden euro’s aan schade.

Met VoIP ben je bovendien beter voorbereid op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG, de Europese naam is GDPR), die in mei 2018 van kracht wordt. Vanaf deze datum worden de privacyrechten uitgebreid en ligt er een hogere verantwoordelijkheid bij bedrijven.

10. Betere bereikbaar door VoIP

Zoals gezegd zijn medewerkers altijd bereikbaar op hun vaste nummer, ook als ze thuiswerken of onderweg zijn. Als er een calamiteit is, zoals een internetstoring of stroomstoring, dan kunnen de vaste lijnen worden doorgeschakeld naar mobiel. En omdat VoIP software is, is het veel eenvoudiger een calamiteitenprotocol in te richten en eventueel weer aan te passen als dat nodig is.

 

ISDN stopt, maak een migratieplan naar VoIP

De voordelen van VoIP zijn divers en de businesscase is snel gemaakt. Er is dus geen reden om te wachten met een overstap naar VoIP tot 2019, als ISDN stopt. Op deze pagina vertellen we je meer over de twee mogelijkheden die je hebt voor internettelefonie. Namelijk de VoIP-telefooncentrale (bij jou op kantoor) aansluiten op een SIP-trunk. Of volledig internetbellen vanuit de  cloud, ook wel Hosted VoIP.

De Nederlandse Provider adviseert je graag vóór ISDN stopt over beide varianten van internettelefonie. We maken samen een migratieplan en zo kun je naadloos overstappen van ISDN naar VoIP. Neem contact met ons op voor een vrijblijvende adviesgesprek. Bel ons op: 088 030 9600

 

Lees verder

ISDN stopt: VoIP is het alternatief

ISDN stopt: in 5 stappen van ISDN naar VoIP

ISDN omzetten: 6 dingen die je fout kunt doen

Factsheet ISDN en VoIP

Battlecard ISDN vs VoIP

Het misverstand tussen PSTN, POTS en ISDN

Wiki ISDN

ISDN stopt: interview

in ISDN