Wat is SIP Trunk en hoe werkt het?

SIP Trunk is de nieuwste standaard als het gaat om telefoonverbindingen in telecomland. Het gaat het nu nog populaire ISDN vervangen. Je zult de term SIP Trunk daarom steeds vaker tegenkomen. We leggen in dit artikel uit wat een SIP Trunk is, wanneer een SIP Trunk wordt gebruikt en hoe deze werkt.

 

Wat is een SIP Trunk?

Een SIP Trunk is een methode voor het afleveren van telefoonverkeer – en andere unified communicatiediensten – via het internet. Deze werkt samen met een telefooncentrale die SIP-enabled is – oftewel voorbereid is voor VoIP bellen. De afkorting SIP staat voor Session Initiation Protocol en is het communicatieprotocol voor het signaleren en besturen van (multimedia) communicatiesessies, zoals spraak, data en video. SIP Trunk vervangt de traditionele telefoonlijnen die ook wel ISDN of PSTN worden genoemd.

 

Voor het SIP-Trunk-tijdperk werden spraakoproepen uitgevoerd via het Public Switched Telephone Network (PSTN), ook wel de koperen telefoonlijnen. Het PSTN is een fysiek schakelnetwerk dat een fysieke verbinding tussen twee punten vereist om te bellen.

 

SIP Trunks daarentegen zijn virtuele telefoonlijnen waarmee je via het internet een telefoongesprek met iedereen kunt voeren en ontvangen, ongeacht of ze VoIP of het PSTN gebruiken. Voor de technische mensen onder ons: SIP Trunks maken gebruik van een pakketschakelnetwerk, waarbij je spraakoproepen worden opgesplitst in kleine digitale pakketten en via een netwerk (internet) naar de eindbestemming kan worden gerouteerd.

 

Wanneer kies je een SIP Trunk?

Je kiest een SIP Trunk als je een bestaande telefooncentrale hebt en deze wilt behouden.

 

Wat zijn de voorwaarden om een SIP Trunk te kunnen gebruiken?

Het volgende is nodig bij jou op locatie voor het plaatsen van een SIP Trunk:

  • Stabiele internetverbinding
  • Voldoende bandbreedte
  • Telefooncentrale die SIP-enabled is of beschikt over een converter

Stappenplan voor het aansluiten van SIP Trunk

  1. Controleer of je telefooncentrale klaar is voor VoIP zakelijkMocht je telefooncentrale niet geschikt zijn voor VoIP, dan plaatsen we er een converter tussen. Op die manier bel je alsnog met je bestaande telefooncentrale over VoIP.
  2. Zorg voor een goede zakelijke internetverbindingHeb je nog geen internetverbinding? Wij leveren overal in Nederland alle type internetverbindingen, dus kunnen de juiste internetverbinding bij je verzorgen.
  3. Vraag een SIP Trunk aan bij DNP: je kunt ons bereiken via 088 – 030 96 00.
  4. Je ontvangt daarna de inloggegevens per e-mail.
  5. Je kunt je telefooncentrale nu registreren op ons platform: vanaf nu kun je bellen over VoIP.

Heb je geen telefooncentrale op locatie?

Dan is Hosted VoIP van De Nederlandse Provider de oplossing voor jou.  Je belt dan over internet (VoIP bellen) met een telefooncentrale uit de cloud. In de praktijk houdt dat in dat de telefooncentrale niet meer bij jou op kantoor staat, maar in één van onze vijf datacenters. Daar staat de telefooncentrale veilig opgeslagen en wordt hij 24 uur per dag door ons gemonitord en geüpdatet. Daarnaast hoef je niet te investeren in een dure telefooncentrale, want voor deze oplossing betaal je bij ons een vast bedrag per maand.

 

Benieuwd welke oplossing het best bij jou past? Neem dan contact met ons op. Wij vinden het leuk om met je mee te denken en adviseren je graag over de beste oplossing voor jouw bedrijf.

 

Kennisbank overzicht