ISDN Stopt: wat is het verschil tussen PSTN, POTS en ISDN?

Dat KPN stopt met de dienst ISDN (in de volksmond ook wel traditionele telefonie) zal niemand ontgaan zijn. De termen PSTN, POTS en ISDN worden hierbij veelvuldig gebruikt, maar wat is exact de betekenis hiervan? Wat zijn de verschillen en welke consequenties heeft het voor de toekomst? Om misverstanden te voorkomen leggen we het graag ongewoon simpel uit.

 

Inhoudsopgave

  1. Uitleg PSTN
  2. Begrippenlijst traditionele telefonie
  3. Verschillen tussen analoge telefonie en ISDN
  4. Hoe werkt analoge telefonie?
  5. Hoe werkt ISDN?
  6. Einde ISDN en PSTN
  7. Wanneer stopt ISDN?
  8. Wat betekent de uitfasering voor diensten als alarm, pinnen en fax?

Uitleg PSTN

In de praktijk merken wij dat de termen PSTN en POTS regelmatig met elkaar worden verward. PSTN staat voor het gehele Public Switched Telephone Network, het wereldwijde traditionele telefonienetwerk. Dit netwerk bestaat uit de onderdelen POTS (analoge telefonie) en ISDN (vorm van digitale telefonie). En zelfs mobiele telefonie behoort tot dit netwerk.

Voor de jaren 70 bestond er nog geen ISDN en bestond PSTN dus enkel uit analoge telefonie. Vanaf de jaren 70 ontstond dus de behoefte om een specifieke benaming aan analoge telefonie te geven, en werd voor de term POTS gekozen. Het feit dat deze nieuwe benaming (POTS) niet overal consequent is doorgevoerd , heeft tot de verwarring geleid tussen de termen PSTN en POTS. Nu ISDN stopt wordt dit onderscheid uiteraard weer minder belangrijk.

Begrippenlijst traditionele telefonie

Het wordt nog iets duidelijker met onderstaande overzicht van de termen van traditionele telefonie.

 

Term Synoniem Betekenis
PSTN Traditionele telefonie

Public Switched Telephone Network

het gehele wereldwijde systeem van traditionele telefonie, bestaande uit analoge telefonie en ISDN (let op: ISDN stopt)
 Analoge telefonie POTS (Plain Old Telephone Service) analoge telefonie, gebruikt voor simpele toestellen, lift, alarm, fax, etc.
 ISDN Integrated Services Digital Network vorm van digitale telefonie, waarbij meerdere (medium)kanalen over één aderpaar mogelijk zijn | opvolger van POTS (let op: ISDN stopt)

 

Verschillen tussen analoge telefonie en ISDN

Nu de termen duidelijk zijn, zetten we de verschillen tussen POTS en ISDN nog even naast elkaar.

 

Kenmerk POTS ISDN
Communicatie-techniek analoog Digitaal
Zakelijke toepassingen één toestel, alarm, lift, fax, frankeermachine telefooncentrale met meerdere toestellen, mogelijk door de meerdere spraakkanalen van ISDN. (let op: ISDN stopt)
Extra’s onafhankelijk van het elektriciteitsnet nummerplan instelbaar
uitbellen met één nummer
betere audiokwaliteit

 
Hoe werkt analoge telefonie?

Analoge telefonie is een dienst waarbij middels analoge signalen de geluidsignalen, of alarm/fax-signalen worden overgebracht naar een of meerdere ontvangers. Dit wordt dan verstuurt over twee koperdraadjes (een koperpaar), die veelal in de meterkast het pand binnenkomen. Over dit koperpaar kan maar één signaal gelijktijdig worden overgebracht. Dit betekent dat je dus niet tegelijkertijd kunt bellen en een fax kunt versturen. Het is wel mogelijk om een internetverbinding over hetzelfde koperpaar te laten lopen. Door het plaatsen van een splitter op de analoge telefoonlijn wordt deze lijn in twee banden opsplitst. De frequentieband van 0 tot 4 KHz wordt gebruikt voor de analoge telefonie, de frequentieband van 26 tot 1100KHz wordt gebruikt voor de data van het internet. Zo’n zelfde splitter werd ook gebruikt voor ISDN, nu ISDN stopt is dat minder van belang. Ten opzichte van ISDN heeft POTS nog een aanzienlijk nadeel: POTS verliest gesprekskwaliteit bij een langere verbindingslijn. Hoe langer de verbindingslijn, hoe meer ruis er optreedt ten opzichte van het gespreksignaal. Bij ISDN wordt het signaal zonder kwaliteitsverlies overgedragen.

Hoe werkt ISDN?

In tegenstelling tot analoge telefonie, is het signaal dat over het koperpaar wordt gezonden in digitale vorm. Hierdoor biedt ISDN een betere spraakkwaliteit dan telefonie via het analoge netwerk. Het voornaamste verschil ten opzichte van een analoge telefonie is de digitale signaaloverdracht vanaf de centrale tot aan het telefoontoestel. Er kunnen hierdoor meerdere kanalen worden getransporteerd over een koperpaar, zoals telefonie, fax een alarmsignaal en een internetverbinding.

 

De ISDN-lijn zoals deze gebruikt wordt in de consumentenmarkt heet ISDN-2. Deze 2 lijnen kunnen geheel onafhankelijk van elkaar gebruikt worden voor telefonie, faxlijn, dataoverdracht of dit alles tegelijk. ISDN was erg populair in de jaren 90, maar is in de afgelopen jaren ingehaald door ADSL als technologie om tegelijk te internetten en te bellen. Voor telefonie-doeleinden is de techniek echter nog erg goed bruikbaar. In de zakelijk omgeving wordt nog veel gebruik gemaakt van een ISDN-30 verbinding.

Einde ISDN en PSTN

Een belangrijk deel van de PSTN- en ISDN-lijnen loopt in 2019 op zijn einde. Het betreft de analoge telefonie meervoudig en de diensten ISDN1 en ISDN2. Daarna stoppen de diensten ISDN15, ISDN20 en ISDN30 voor januari 2021. Een duidelijk signaal dat traditionele telefonie ten einde loopt. Dit betekent dat nu de tijd is aangebroken om de overstap te maken naar de opvolger Voice over IP, ook wel; VoIP bellen, Cloud Telefonie, Hosted Telefonie of Hosted Voice genoemd. De Nederlandse Provider helpt je graag met het maken van de juiste keuze hierin.

Wanneer stopt ISDN?

Product Einddatum Opmerking
Analoge telefonie enkelvoudig Blijft bestaan voor lift, alarm, fax, etc.
Analoge telefonie meervoudig 1 september 2019
ISDN1 enkelvoudig 1 september 2019
ISDN1 meervoudig 1 september 2019
ISDN2 enkelvoudig 1 september 2019
ISDN2 meervoudig 1 september 2019
ISDN15 1 januari 2021
ISDN20 1 januari 2021
ISDN30 1 januari 2021

Wat betekent de uitfasering voor diensten als alarm, pinnen en fax?

Naast telefonie zijn er ook andere diensten die via een telefoonlijn lopen, denk hierbij aan fax, pin, inbraak- en brandalarm. Deze worden vaak aangesloten op een analoge lijn, het POTS, maar ook op ISDN2. En omdat ISDN2 stopt, betekent dit dat voor deze diensten een alternatieve oplossing gezocht moet worden. Dit kan door de diensten over te zetten naar POTS of naar de toekomstvaste oplossing; VoIP Zakelijk. Hulp nodig bij de keuze, neem contact met ons op!

Lees verder